‪Google+‬‏ ‪Google+‬‏
כמה מילים על הנושאים החשובים באמת.
לפניות, שאלות, בקשות וסתם להגיד שלום - אשמח אם תיצרו איתי קשר בכתובת israelmakeupblog@gmail.com

26.1.2017

חומצה גליקולית - Q & A

אני לא יכולה לחשוב על סיום מתאים יותר לשבוע הסקין קייר בבלוג, מאשר עם פוסט שאלות ותשובות בנושא חומצה גליקולית (וטיפוח בכלל). כאן, בעצם, הכל התחיל. לפני 3 וחצי שנים פרסמתי את הפוסט "מי מפחד מהחומצה הטובה" שהיה מדריך מפורט להיכרות ושימוש בקרם חומצה גליקולית. 52 אלף כניסות לפוסט אחר כך - והנה אנחנו כאן. בזמנו כשכתבתי אותו, זה היה בעקבות אזכורים שזרקתי על החומצה פה ושם בפוסטים אחרים, ובקשות שקיבלתי מקוראות להרחיב עליה קצת יותר. חשבתי שזה יעניין קבוצה קטנה של נשים, פריקיות טיפוח כמוני, אבל לא מעבר. מה שקרה היה פשוט טירוף במונחים של הבלוג באותה תקופה, והפוסט צבר עניין ותאוצה תוך זמן קצר מאד. מסתבר שמספר עצום של נשים מתעניינות בטיפוח, צמאות למידע בנושא ורוצות ללמוד על מוצרים חדשים. 52,000 נשים, לייתר דיוק, והמספר רק ממשיך לעלות. זה עדיין הפוסט הנצפה ביותר בבלוג בכל הזמנים וכל חודש נוספות לו עוד 2,000 כניסות לפחות. 
מאז ועד היום, אני ממשיכה לקבל שאלות בנושא החומצה הגליקולית בפרט, וגם שאלות בנושא חומצות וטיפוח בכלל. גם במהלך השבוע קיבלתי מכן שאלות בנושאים הללו, ואני אשתדל עכשיו לענות על הכל. שאלות פרטניות ושאלות פופולריות שחזרו על עצמן השבוע ולאורך השנים. למי שהייתה שאלה ממש אישית שנוגעת לשגרת הטיפוח שלה עניתי כבר בפרטי, אבל לכל השאר - חפשו את התשובות שלכן בהמשך הפוסט! 

לפני שמתחילים - מזכירה לכן: השאלות שיופיעו כאן הן רובן שאלות המשך לפוסט המדריך המלא לשימוש בחומצה גליקולית. אם אתן לא יודעת במה מדובר, עדיף לקרוא קודם את המדריך הראשון ואז לחזור לכאן. 

Q אני בהריון / סובלת מאקנה חמורה / סובלת מסבוריאה / סובלת מאקזמה, האם אני יכולה להשתמש בחומצה גליקולית?
בכל מצב שבו אתן סובלות מבעיה רפואית חמורה על העור, ו/או בהריון - יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש. אני לא רופאה, לא אחות ולא קוסמטיקאית, כך שאינני יכולה לייעץ לכן ברמה הזאת.

Q התחלתי להשתמש אתמול בחומצה, האם אראה תוצאות מיידיות?
לא, ואני אחזור על זה שוב - לא! החומצה היא לא מוצר קסם, אלא עובדת לאט ובטוח. אני אישית לא התחלתי לראות ממנה תוצאות של ממש עד 3 חודשים אחרי השימוש הראשון. 

Q האם החומצה היא טיפול נקודתי או מתמשך?
שימוש בקרם חומצה גליקולי הוא לא שווה ערך לתרופה שלוקחים ל-10 ימים ומסיימים את הטיפול. הערך של החומצה הוא בהתמדה בשימוש בה. החומצה היא רכיב שמעודד את החידוש של העור - אז ברגע שמפסיקים להשתמש בה העור מפסיק להתחדש. החומצה היא הרגל שצריכים לאמץ לחיים כצעד בלתי נפרד משגרת הטיפוח. 

Q הקוסמטקאית אמרה לי שאם יש לי עור שמן אסור לי להשתמש בשמנים, זה נכון?
זה שטויות במיץ עגבניות ואחד המיתוסים המיותרים ביותר. להיפך, עור שמן אוהב שמן, צריך רק למצוא את הסוג הנכון. שמנים יבשים ושמנים שאינם מכילים רכיבים כבדים כמו חמאת שיאה יהיו מצויינים עבור עור שמן ויזינו אותו מבפנים. ככל שתייבשו את העור השמן שלכן יותר, כך הוא יגיב בחזרה עם ייצור עודפי שומן נוספים ויהפוך ליותר שמן. גלגל קסמים שלא נשבר עד שלא מבינים את העקרון. שמנים מומלצים לעור שמן הם שמנים מסיסים במים - כלומר לא שמן שקדים, שמן שיאה, שמן זית, שמן קוקוס וכו', אלא שמנים כדוגמת רוז היפ, קמומיל, חוחובה, ילנג ילנג ועוד רבים וטובים. עיינו ברשימת המרכיבים ותוכלו לראות איזה תמציות יש בכל שמן וכך תדעו מאיזה שמנים להמנע ואיזה שמנים לאמץ.
אם יש לכן עור מעורב, אתן יכולות להשתמש בכל שמן ולראות כיצד כל אחד מהם מתפקד בפני עצמו, יש כאלה שיאמצו שמנים כבדים יותר ויש כאלה שיעדיפו קלילים יותר.

Q מה ההבדל בין חומצה גליקולית לחומצה סיליצית ולמי כל אחת מיועדת?
שתי החומצות דומות מאד אחת לשניה ושתיהן חודרות לשכבות של העור, מעודדות יצירת תאים חדשים ונפטרות מתאים מתים וישנים. ההבדל העיקרי הוא שהחומצה הסיליצית גם נלחמת בבקטריה והורגת מצבורים של בקטריות שיוצרים פצעונים. אם אתן סובלות מאקנה באקטריאלית (ולא הורמונלית), חומצה סיליצית היא הדבר בשבילכן. כל השאר - חומצה גליקולית.

Q האם יש טעם להשתמש בבאלם, סבון פנים ופילינג בבת אחת?
לזכור - עקרון הניקוי הכפול. כפול משמעו שתיים, וברוטינה הנ"ל כבר נחצה הגבול עם 3 מוצרי ניקוי שונים. באלם וסבון הם בעצם מוצרים נרדפים (ממיסים את שכבות הלכלוך הראשונות ומסירים את האיפור) כך שאין טעם להשתמש בהם אחד אחרי השני, אלא או באלם, או שמן, או סבון ולאחריהם פילינג כלשהו.

Q האם מותר להשתזף / להיחשף לשמש בזמן השימוש בחומצה?
בגדול, לא. להיחשף לשמש אפשר כי אנחנו לא ערפדים, אבל שיזוף של ממש אסור - ואני מתכוונת כל שיזוף שהוא לא ספריי מלאכותי. בין אם זה שיזוף בים, בבריכה או על מיטת שיזוף - אסור. אם תשתזפו אתן פותחות את עצמכן לסיכון של היפר-פיגמנטציה, שזה לא נעים בכלל. 

Q איך אני צריכה להגן על עצמי בחשיפה לשמש?
אם אתן משתמשות במוצרים המכילים חומצות פילינג (גליקולית, לקטית וכו'), אתן חייבות לדאוג שאתן לא יוצאות מהבית בלי הגנה מהשמש. אין יציאה מהבית בלי למרוח על הפנים קרם פנים עם הגנה של 30SPF לפחות, גם בחורף. באופן אישי, אני משתמשת בקרם פנים עם 50SPF ואת הקיץ האחרון שרדתי בלי שנוסף לי אפילו נמש חדש אחד, למרות שיש לי נטייה לנמשים. 

Q אני משתמשת במוצר מבוסס רטינול / רטינויד / רטין-A, האם לשלב גם חומצה גליקולית?
לא, מדובר בחומצות מתחלפות. כל הוריאציות הנ"ל הם תוצרים שונים של אותה חומצה שניקראת Retinoic Acid. החומצה הזאת חודרת לתאים ומעודדת אותם להתנהג כמו תאים של אדם צעיר, במקום תאים של עור מתבגר. התוצאה היא התחדשות מאסיבית של העור, עידוד יצירת קולגן וטיפול בפיגמנטציה. כשמשתמשים בחומצת רטינול מכל סוג, אין לשלב ביחד איתה חומצות פילינג מסוגים אחרים (כמו חומצה גליקולית, לקטית וסיליצית).

Q מה ההבדל בין רטינול, חומצה גליקולית, חומצה לקטית וחומצה סיליצית?
כולן נכנסות תחת הקטגוריה של "חומצות פילינג" והמכנה המשותף שלהן דומה - הפעולה העיקרית שלהן היא חדירה לתאים, עידוד יצירת תאים חדשים וטיפול בפיגמנטציה ופגמים על העור. ההבדל הוא בעיקר בריכוזים ובעצמת התוצאה. רטינולים ידועים כחומצות "קשות לעיכול" ולעיתים העור מגיב להן בחריפות. חומצה גליקולית גם היא יכולה להיות חריפה, אבל יוצרת פחות ריאקציה שלילית על העור. חומצה לקטית נהדרת עבור מי שיש לה עור רגיש במיוחד כיוון שהיא העדינה ביותר וחומצה סיליצית מיועדת לטיפול באקנה בלבד.

Q מה עדיף, מוצרי רטינול שזמינים לרכישה בפארם, או לקחת מרשם מרופא? 
ההבדל בין השניים הוא בריכוזים. מוצרים המכילים תרכובות של רטינול ושאפשר לרכוש ללא  מרשם רופא הם עדינים יותר ויש פחות סיכוי שהעור שלכן יגיב להם בחריפות. רטינול שמקבלים עם מרשם הוא מרוכז הרבה יותר ותצטרכו לעבור תקופת הסתגלות שבמהלכה העור שלכן עלול להתייבש, לכאוב ולהגיב עם פצעים. כל אחת והסיכונים שהיא מוכנה לקחת.... הייתי אומרת שאם את יודעת מראש שהעור שלך רגיש ואין לך כוח סיבולת לתקופת הסתגלות ארוכה, עדיף ללכת על בטוח ולקנות מוצרי רטינול ללא מרשם.

Q אני משתמשת בחומצה גליקולית כדי לחדש תאי עור, האם אני זקוקה לחומצה נוספת כדי להיפטר מתאים ישנים? 
לא, החומצה הגליקולית עושה את שתי הפעולות, צריך רק לעזור לה עם שגרת ניקוי הכוללת פילינג כימיקלי יום יומי ופילינג גרגרים לפחות פעם בשבוע.

Q מתי למרוח את החומצה, ביום או בלילה?
אני ממליצה למרוח רק בלילה כשלב הראשון של שגרת הטיפוח שלכן (ניקוי>חומצה>סרום/שמן>קרם לחות). זה בהחלט די והותר ועושה את העבודה. אם מורחים ביום העור מתייבש ייתר על המידה וגם מידת הסיכון בחשיפה לשמש גבוה יותר, כך שלדעתי עדיף לוותר. 

Q האם אפשר לשלב עם החומצה מוצר עם ויטמין C?
בהחלט, ואפילו כדאי! אם אתן רוצות להילחם בפיגמנטציה ו/או צלקות ישנות, שילוב של חומצה גליקולית עם ויטמין C זה הדרך המושלמת לתוצאות מהירות יותר. החומצה הגליקולית תסייע לויטמין C להיספג יותר טוב בעור ולתת עבדה ושתיהן ביחד ישלבו כוחות ביצירת אפקט ההבהרה.

Q אני משתמשת בקרם חומצה גליקולית 10% ואני בת 39, האם זה מספיק?
כצעד בסיסי, כן זה בהחלט מספיק כמוצר שיעודד התחדשות נמשכת של העור, במיוחד בגילאים מתקדמים. ככל שמתבגרים, צריך לשים לב לאמץ שגרת טיפוח מזינה יותר שאותה תניחו מעל החומצה - כלומר שמנים וסרומים שייתנו עבודה. את השמן או הסרום בוחרים לפי סוג הבעיה בה אתן רוצות לטפל -פיגמנטציה, ריפיון, אפרוריות, יובש וכו' וכך "תסגרו מעגל" ושגרת הטיפוח שלכן תתן מענה כולל לכל בעיות העור שלכן.

Q החומצה צורבת לי את העור, גם 5% ואני לא מצליחה להתרגל לזה, מה עושים?
אז קודם כל, עד היום החומצה צורבת לי את העור לפעמים, אבל אני רגילה לזה וזה לא מפריע לי. צריך להשתחרר מהפחד מצריבה ולהבין שעקצוצים זה טוב וסימן לכך שמוצרי הסקין קייר שלכן נותנים עבודה. אם זה ממש בלתי נסבל מבחינתכן, אז לא בכוח. שגרת הטיפוח שלכן אמורה להיות הנאה ופינוק שמחכה לכן בסיומו של כל ערב, לא מטלה שחוששים ממנה. במקום חומצה גליקולית אפשר לנסות במקום זה מוצרים מבוססי חומצה לקטית שהיא הרבה יותר עדינה ופחות חריפה על העור.

Q מה ההבדל בין חומצות BHA ובין חומצות AHA והאם כדאי לשלב ביניהן?
בלי להכנס ליותר מידי הסברים כימיים מסובכים, נעשה את זה פשוט. חומצות AHA הן חומצות מסיסות במים ומורכבות ממולקולות קטנות, לכן הן חודרות בקלות לעור ומפרקות את ה"דבק" שמחזיק בין התאים. הפעולה שלהן נעשית בשכבת העור הראשונה והן מצויינות לטיפול בפיגמנטציה ולחידוש והצערת העור. חומצות AHA פחות מייבשות את העור ויש להן יכולת "להחזיק" לחות בצורה טובה יותר. חומצות AHA יוצרות רגישות לשמש וחובה לשלב אותם עם מוצרי הגנה ולא להשתמש בהן בבוקר. חומצות AHA נפוצות הן גליקולית, לקטית, מדנלית, סיטרית. 
BHA הן חומצות מסיסות בשמן, ולכן מומלצות לשימוש על עור שמן. הן חודרות עמוק יותר ויש להן תכונות של אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. השימוש העיקרי שלהן הוא בטיפול באקנה מסוגים שונים ובסבוריאה. חומצות BHA מייבשות את העור ומאפשרות "בריחה" של לחויות, לכן חובה לשלב אותן עם מוצרי לחות טובים. חומצות BHA לא יוצרות רגישות יוצאת דופן מהשמש ואין סכנה של היפר פיגמנטציה. חומצת BHA נפוצה היא סיליצילית.
השילוב בין חומצות AHA ל-BHA הוא אפשרי, אבל לא מומלץ. כיוון שחומצה סיליצילית נועדה לטיפול באקנה, הרי שזו חומצה נקודתית שאפשר להפסיק את השימוש בה כאשר הבעיה נפתרת ואז אפשר לעבור לשימוש בחומצות AHA כדי לשמר את התוצאות הטובות. אם מתעקשים להשתמש בשתיהן, צריך להפריד בין השניים ולהשתמש בערב בחומצה AHA ובבוקר ב-BHA. 

Q שגרת הטיפול שלי מורכבת מ-24 שלבים, האם עברתי את הגבול?
אולי, אבל לאו דווקא. הגזמתי מעט לצרכי דרמטיות, אבל בגדול הכל תלוי במצב העור שלכן. הכלל הוא פשוט - אם אתן קמות כל בוקר עם עור שניראה ומרגיש נפלא, אזי שגרת הטיפוח שלכן מתאימה לכן ותמשיכו בכיף. לעומת זאת, אם אתן מרגישות שאתן משתמשות באלף מוצרים, מנסות כל הזמן דברים חדשים, מבחינות בתגובות לא ברורות על העור וכבר לא יודעות מה עובד עבורכן ומה לא, זה סימן שצריך לקחת נשימה עמוקה ולעצור. 
אני מוצאת שהשיטה הכי טובה היא לחלק את שגרת הטיפוח שלכן לקטגוריות ולא למוצרים. שגרת ערב מומלצת צריכה לכלול ניקוי כפול, חומצה (כלשהי), סרום או שמן וקרם לחות. בסך הכל, זה מסתכם ב-5 מוצרים בלבד וכל דבר נוסף זה בונוס - מסיכה, קרם עיניים, באלם וכו'. אני כן ממליצה בחום רב לא לעשות כל הזמן רוטציה בין מוצרים. קניתן מוצר והתחלתן להשתמש בו? אלא אם כן הוא גרוע, אתן ממשיכות להשתמש בו עד שהוא מסתיים. אל תשגעו את העור שלכן כל הזמן עם חילופי משמרות.

Q האם שגרת טיפוח טובה = שגרת טיפוח יקרה? האם יש דיופים זולים יותר למוצרים יקרים?
זה נכון שיש שפע של מותגי סקין קייר סופר יוקרתיים ואיכותיים, אבל אפשר למצוא מוצרים לא פחות טובים במחירים יותר זולים. אני לא אפתח כאן רשימה שלימה של מוצרים זולים מול יקרים ודיופים ספציפיים (וגם דנתי על זה בפוסט בנושא תקצוב רכישות הטיפוח), אבל אני יכולה להפנות אתכן למותגים שעושים עבודה טובה עם רכיבים טובים ולא עולים הרבה כסף -Andalou אותם אפשר להשיג באייהרב, סבוקלם, ד"ר עור ו-Nuxe אותם ניתן להשיג ברשתות הפארם, Neal's Yard שניתן להשיג בפרפומריות נבחרות. נכון, לא מדובר כאן על מוצרים ב-10 שקלים, אבל הטווח הוא בהחלט סביר ואלה מותגים שיש עם מה לעבוד מבחינת מגוון המוצרים והפתרונות שהם מציעים.

Q האם יקר = איכותי כשזה מגיע למוצרי טיפוח?
ממש לא בהכרח. יקר יכול להיות גם סתם יקר, בלי שום ערך מוסף. אני ממליצה תמיד להתרחק מסקין קייר של מותגי איפור יוקרתיים ככלל אצבע כיוון שברוב המקרים אתן משלמות בעיקר על השם ולא על איכות. ישנם מותגי איפור שהתחילו את דרכם כסקין קייר ולכן מומלצים יותר כמו - שיסיידו, סדרת 8 שעות של אליזבת ארדן וחלק מהמוצרים של שאנל, מוצרים נבחרים של קלארינס. דיור, גרלן, אסתי לאודר, לנקום ועוד משקיעים הרבה יותר בפרסום ומיתוג, הרבה פחות באיכות. אם אתן רוצות לשלם יקר, לכו על מותגים שמתמחים בראש ובראשונה בסקין קייר, כמו לה פריירי, לה מר ומותגי אינדי מחו"ל.

Q איזה מוצרים / רכיבים אין טעם לשלב בשגרת טיפוח אחת?
נגעתי בזה בכמה מהשאלות הקודמות, אבל חומצות פילינג מתחלפות אין טעם בשילוב שלהן ביחד (נניח גם קרם חומצה גליקולית וגם קרם חומצה לקטית.) כמו כן, כדאי לשים לב לשלבים נכונים של הנחה - חומצה גליקולית לפני הכל ולא מורחים שמן מעל קרם (זה לא נותן כלום). בנוסף, אני לא מאמינה בשילוב של קרם חומצה גליקולית ביחד עם מי פנים גליקולים -אין בזה טעם ומדובר במוצרים מתחלפים.

Q אני רוצה להשתמש בחומצה גליקולית, אבל לא אוהבת את הקרם. מה עושים?
אפשר להשתמש בחומצה גליקולית בכל מיני דרכים - תוכלו למצוא אותה בסבונים, במי פנים ובמסיכות ואתן יכולות לבחור את התצורה הנוחה לכן. אם אתן לא מסתדרות עם הקרם, אתן יכולות להחליף למי פנים שיהיו קלים יותר לשימוש ופחות חריפים, אולם קחו בחשבון שקרם זו הצורה הבטוחה ביותר להביא לספיגה מלאה ולתוצאות מהירות. כל סוג אחר של מוצר יהיה מרוכז פחות.

Q האם אפשר לדלג על שלב הקרם של 5% ולהתחיל מיד עם 10%?
לא, חומצות בריכוזים כאלה הן חריפות וצריך לתת לעור זמן להתרגל אליהן. מסיימים צנצנת של 5% ורק אחרי זה עוברים ל-10% בתנאי שהעור התרגל ומרגיש בנוח עם החומצה.

Q התחלתי להשתמש בחומצה גליקולית בריכוזיות 5% והעור שלי הגיב עם אדמומיות, קילופים ופצעונים. מה עושים?
הכל תלוי בכוח הסיבולת שלכן ובעצמת התגובה. אם זה קילופים, פצעונים ואדמומיות חמורים ממש, אז לעצור את השימוש. אם אלה תופעות מרגיזות אבל לא מלחיצות, זה סימן שהעור שלכן מגיב בטבעיות ל"הלם" הראשוני של ספיגת החומצה ומרגיל את עצמו אליה. תנו לזה זמן, הכל אמור לחלוף במהלך שלושת החודשים הראשונים של השימוש. 

Q אפשר למרוח את החומצה הגליקולית על העיניים?
לא, להמנע מאיזור העיניים.

Q האם אפשר למרוח חומצה גליקולית אחרי הסרת שיער בשעווה ו/או לשלב עם טיפול הסרת שיער בלייזר?
להמנע מהחומצה שבוע אחרי טיפול הסרת השיער כדי לא להסתכן בהיפר-פיגמנטציה.

Q האם החומצה תהפוך את העור שלי ליבש?
לא, סוג העור לא מושפע משגרת הטיפוח שלכן, אלא מגנטיקה שנולדים איתה והורמונים. מי שנולדה עם נטיה לעור שמן כנראה גם תמות עם עור שמן (אבל עם הרבה פחות קמטים!), ושגרת הטיפוח תסייע לכן לשמור על איזון של העור, אבל לא תהפוך אותו מהקצה לקצה. כן צריך לשים לב שעור בהחלט יכול להפוך למיובש - גם עור שמן. 

Q האם אפשר / כדאי למרוח את החומצה על איזורים אחרים בגוף?
בהחלט, היא יכולה לעזור בטיפול בפגמי פיגמנטציה וצלקות גם על הצוואר, על הידיים, המחשוף ובכל מקום אחר. רק תזכרו את הכלל של הגנה מהשמש - לא נחשפים לשמש בלי הגנה ולא משתזפים כל עוד מורחים את החומצה על איזורים שחשופים לאור.

Q האם חומצה יכולה לסייע בטיפול בסימני מתיחה?
לצערי לא, מדובר בבעיה באלסטיות וקריעה של העור שחומצה לא יכולה לסייע בזה.

Q אני כהת עור, האם החומצה תבהיר לי את צבע העור?
טעות נפוצה והתשובה היא לא. החומצה לא מבהירה את צבע העור, אלא מבהירה פגמים שמופיעים על העור בצורה של נמשים וצלקות מפצעונים ישנים. אם אתן כהות עור, אל חשש, שימוש בחומצה לא ישנה לכן את גוון הפנים. 

Q האם אני יכולה לשלב חומצה גליקולית עם טיפולים קוסמטיים כירורגים כהזרקות ומילויים?
יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

Q האם כל החומצות יוצרות פילינג וחידוש של העור?
לא. החומצה הפופולרית ביותר שאינה חומצת פילינג היא חומצה הילאורנית ש"כולאת" מולקולות של מים ושומרת על הלחותיות של העור.

Q מדוע את כל כך מאמינה בחומצה גליקולית?
כי היא הצילה את העור שלי, כי בזכותה אני יכולה לצאת היום מהבית בלי מייקאפ ולהרגיש סבבה עם עצמי, כי היא עזרה לי להלחם בצלקות אקנה ישנות שסבלתי מהמראה שלהן שנים וגרמו לי לחוסר ביטחון נוראי, כי בזכותה נעלמו לי כל הנמשים ולא צצים חדשים, כי כשהתייעצתי עם רופא עור מומחה בעל שם עולמי וקליניקות בישראל ובארה"ב הוא אמר לי שזה הדבר הכי טוב שאני יכולה לעשות לפנים שלי ואני אגיד לעצמי תודה ענקית עוד 20 שנה. זה, פחות או יותר, מסכם את תחושותיי כלפי החומצה.

זה היה ארוך, ויש כאן המון מידע! אני רוצה להודות לכל מי ששלחה שאלות ומזכירה לכן שאני כאן תמיד במידה ויהיו לכן שאלות נוספות. אתן מוזמנות תמיד לשתף, להתייעץ ולספר לי על שגרת הטיפוח שלכן. 

עם הפוסט הזה אני בעצם סוגרת את שבוע הסקין קייר בבלוג, אבל כיוון שהוא התארך מעל ומעבר למצופה אתן תקבלו פוסט בונוס מחר, בו אני אסכם את כל מה שהיה כאן בשבוע האחרון. 
אם פספסתן את החלקים הקודמים:

18 תגובות:

  1. אלופה! השבוע הזה היה יופי של יוזמה ונעשה בצורה מעולה. תודה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הכבוד לך על ששרדת את כל השבוע הזה במעקב חסר פשרות! 😍

      מחק
  2. היי אני ככ נהנית מהבלוג שלך בפרט היום. אשמח לדעת היכן להשיג בארץ קרם חומצה גליקולית ומה זה פילינג כימיקלי ודוגמאות למוצרים שהם בהישג יד וכיס ;)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! כיף לשמוע :)
      את החומצה הגליקולית אפשר לרכוש כאן >> http://bit.ly/2k6BuPP
      על פילינג כימיקלי ופיזיקלי תוכלי לקרוא כאן >> http://bit.ly/2jjYM13
      לצערי אין גרסאות זולות לפילינג כימיקלי וצריך להשקיע במוצר של GIG או דרמלוג'יקה

      מחק
  3. פוסט מעולה!!!
    האם אחרי החומצה אפשר להשתמש בסרום ויטמין c?

    השבמחק
  4. פוסט מדהים, בזכותך הזמנתי מאייהרב את החומצה הגליקולית בריכוז של 5%. פתחתי את הקופסה לפני חצי שנה ולא ממש התמדתי. הקופסה היתה במגירה חשוכה. האם אני יכולה לנסות להשתמש שוב ? או שלמוצר חיי מדף קצרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא הייתי ממשיכה להשתמש, צנצנות צריך לסיים תוך 3 חודשים גג

      מחק
  5. הייי , אחלה סיכום !!
    הפיליניג הכימיקלי בעצם בא להחליף סבון רגיל ? או שאת משתמשת בשניהם ?
    במידה ולא , סבון רגיל לא דומה לפיליניג כימיקלי ? הרי בסוף בשניהם אין גרגירים שאפשר באמת לקרוא לסבון הזה פיליניג

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אסתר,
      אם קראת את הפוסטים הקודמים אז בטח נתקלת באג'נדת הניקוי הכפול שלי. הפילינג הכימיקלי הוא בעצם הצעד השני בשגרה, אחרי השימוש בסבון רגיל ו/או שמן להסרת לכלוך ושאריות איפור.
      פילינג כימיקלי שונה מסבון רגיל כי יש בו רכיבים שהם יותר "עצמתיים" ויוצרים ניקוי יותר עמוק.

      מחק
  6. בוקר טוב
    מחוסר זמן ישבתי עכשיו וקראתי את כל הפוסטים ברצף! ממתק אמיתי! תודה!
    אשמח לעצתך, התחלתי להשתמש בחומצה גליקולית בעקבות אותו פוסט מכונן. לצערי הרב אני באותו אחוזון שהחומצה גורמת לו לברייק אאוט מזעזע..
    יש לך רעיון לתחליף? יש לי צלקות אקנה ישנות ואני לעולם לא אצא מהבית בלי מייקאפ אפילו לא בקטנה.. השריטה הזו קשה ומפריעה לי.
    אשמח מאוד לעצה והמלצה.
    בעקבותייך התחלתי לקנות באיי הרב ואחפש שם שמן וויטמין סי
    אוסף הפוסטים האלו פשוט מבורך ומענג!
    סופ'ש נעים

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יקירה!
      את יכולה לנסות להשתמש בחומצה לקטית שהיא עושה את אותה עבודה כמו חומצה גליקולית אבל יותר עדינה על העור.

      מחק
    2. היי ,
      שמעת/מכירה מוצרים עם חומצה לקטית?
      אשמח להמלצה

      מחק
    3. היי אסתר,
      חומצה גליקולית ורטינול הן היחידות שאפשר למצוא בריכוזיות גבוהה בקרמים "יעודיים". חומצה לקטית אפשר למצוא במגוון של מוצרי טיפוח, צריך לבדוק שהיא נמצאת גבוה ברשימת המרכיבים.
      לדוגמה, הפילינג הזה: http://il.iherb.com/pr/Reviva-Labs-Pomegranate-Lactic-Acid-Exfoliant-2-oz-55-g/16654?rcode=WIW422

      ממליצה לך להריץ חיפוש באייהרב של lactic acid ולראות מה עולה

      מחק
  7. היי , פוסט מעולה !!!
    אשמח לעצה ממך , סיימתי לקחת ראקוטן לפני כשנה ונשארו לי מעט צלקות בפנים שהייתי רוצה להעלים . כמו כן בגלל מזג האוויר העור פנים שלי מאוד יבש במיוחד באזור העיינים .
    הייתי רוצה להתחיל להשתמש בחומצה אבל קצת הלכתי לאיבוד . איה חומצה תתאים לי לדעתך ?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אילנה,
      חומצה גליקולית יכולה להתאים לך, אבל להרחיק מאיזור העיניים.

      מחק
  8. היי יש לי נמשים בפנים אבל לא הייתי רוצה שהם יעלמו אבל כן יש לי פיגמנטציה בפנים .. האם אפשר לשים את החומצה הגליקולית בחלק מהפנים כדי שזה לא יעלים לימאת הנמשים ?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מעיין,
      את יכולה כמובן למרוח את החומצה איפה שאת רוצה.
      בגדול נמשים שהם תוצאה של פיגמנטציה גנטית לא ייעלמו, רק כתמי פיגמנטציה מהשמש

      מחק