‪Google+‬‏ ‪Google+‬‏
כמה מילים על הנושאים החשובים באמת.
לפניות, שאלות, בקשות וסתם להגיד שלום - אשמח אם תיצרו איתי קשר בכתובת israelmakeupblog@gmail.com

4.6.2017

טיפים לאיפור עמיד / פריימרים ותרסיסים - המדריך המלא

את הפוסט הזה אתן ביקשתן - איזה פריימרים מומלצים? איך משתמשים בתרסיסים לקיבוע איפור? והאם זה באמת עובד? 
פריימרים ותרסיסים הם עולם סבוך של הבטחות והצהרות, לפעמים מבלבלות, שלא תמיד מתקיימות במציאות. תוכלו למצוא מוצרים שיבטיחו לפתור לכן מגוון גדול של בעיות באיפור - החל ממרקם העור, עמידות, שליטה בשמנוניות, איפור מקומח וכו'.
לכבוד הקיץ, אני הגעתי כדי לעשות לכן סדר. כאן תמצאו את המדריך המלא לפריימרים ותרסיסים, סדר הפעולה, סוגים מומלצים, היכן קונים וטיפים לשימוש יעיל במוצרים. 

נתחיל עם תרסיסים.


בחרתי להתחיל דוקא עם תרסיסים, כיוון שאני מרגישה שהבלבול לגביהם גדול יותר. לגבי תרסיס כמו מאק פלוס לדוגמה, יש בנות שמוכנות להשבע בו, ויש כאלה שטוענות שהוא בעצם מזיק לעמידות של האיפור שלהן. איך זה יכול להיות?
התשובה, כמו תמיד, נעוצה בהיכרות והבנה של רשימות המרכיבים. תרסיסים נחלקים לשתי קטגוריות וצריך להבין מה ההבדל בין התרסיסים כדי לדעת איך להשתמש בהם נכון ולקבל את התוצאות הרצויות. 


הבאתי לכן 3 דוגמאות לקטגוריה הראשונה של תרסיסים שמשתמשים בהם לפני האיפור אם רוצים שהם יתרמו לעמידות.
לקטגוריה הזאת משתייכים תרסיסים המכילים גליצרין כאחד הרכיבים הראשיים בהם. גליצרין הוא בעצם סוג של "דבק" שמנטרל את השמנוניות הטבעית של העור ויוצר מעין מסך שהמייקאפ יכול להידבק אליו. כאשר מרססים תרסיס המכיל גליצרין מעל קרם הלחות ולפני שמניחים את איפור הבסיס, תורמים לעמידות של האיפור לטווח הארוך בכך שמונעים ממנו להתמוסס בשמנוניות הטבעית של העור.
זהו בעצם סוג נוזלי של פריימר שמרססים על העור במקום למרוח אותו כקרם, ואינו מכיל סיליקונים. באופן אישי, אני מעדיפה תרסיסי גליצרין כפריימרים כיוון שהם קלילים יותר, נעימים יותר לשימוש וכאמור - לא מכילים סיליקון, שאני מעדיפה להמנע ממנו ככל שניתן.
האח הבכור של כל התרסיסים מהקטגוריה הזאת, הוא כמובן Fix+ של MAC. התרסיס של מאק, מלבד מים וגליצרין, מכיל עוד רכיבים שנועדו להרגיע את העור ולרענן אותו, כמו תמצית מלפפון, קמומיל וקפאין. זה אחד התרסיסים האהובים עליי, אחד שאני חוזרת להשתמש בו שוב ושוב לאורך השנים ויצאו לו אין ספור גרסאות ושדרוגים (כולל תרסיס מינרלי שמיועד לעור יבש יותר), אבל אני תמיד מעדיפה את הגרסה הקלאסית, הוותיקה והטובה. 
Makeup Fixing Mist של Pixi Beauty הוא דיופ מאד נחמד במחיר יותר נגיש. גם הוא מכיל, מלבד גליצרין, רכיבים שנועדו להנעים על העור כמו תמצית ורדים ותה ירוק. הוא עולה כ-53 שקלים ותוכלו להזמין אותו באייהרב >> כאן.
תרסיס Rosewater & Glycerin של Heritage Products הוא המוצר הכי בייסיק בקטגוריה שניתן למצוא והוא מכיל אך ורק מים, תמצית וורדים וגליצרין. הוא עולה כ-26 שקלים ותוכלו להזמין אותו באייהרב >> כאן.
שלושתם, אם תרססו אותם על הפנים לפני האיפור, יתרמו לעמידות שלו. עם זאת, התרסיס של פיקסי הוא מעט פחות יעיל מהשניים האחרים, כיוון שיש בו כמות מרוכזת פחות של גליצרין (בתרסיס של מאק גליצרין נמצא במקום השני ברשימת המרכיבים, ובתרסיס של הריטג', כאמור, זה הרכיב הכמעט יחידי). אני מודה שאני עדיין מעדיפה את הפיקס+ של מאק על פני השניים האחרים מטעמי ניחוח בלבד, כיוון שאני לא מעריצה גדולה של ניחוח וורדים. 
טיפ - בתרסיסים כאלה המכילים תמציות מרגיעות, ניתן גם להשתמש אחרי שמסיימים להתאפר, כדי להפחית מראה של איפור מקומח מידי, או לרענון במהלך היום. עם זאת, חשוב לזכור - אם מרססים אותם אחרי הנחת האיפור אין השפעה לגליצרין והם לא תורמים לעמידות, אלא להיפך - ימוססו מעט את האיפור שלכן. מכאן נובע עיקר הבלבול בנוגע לפיקס+ של מאק, כיוון שבנות רבות משתמשות בו כספריי קיבוע אחרי שסיימו להתאפר ואז מגלות שהוא לא מקבע כלום.


הקטגוריה השניה הם תרסיסים מקבעים, ואלה סוג התרסיסים שצריך לרסס אחרי שמסיימים להתאפר כדי שיעשו את העבודה. 
שוב, נחזור לעניין המרכיבים. בתרסיסים מקבעים הרכיב ה"פעיל" שתורם לעמידות האיפור, הוא כמות פסיכית של אלכוהול. לא נעים להודות בזה, אבל זו האמת. אחרי שמסיימים להתאפר ומרססים את הפנים עם תרסיס קיבוע המכיל אלכוהול, האלכוהול גורם ל"ייבוש" של האיפור על הפנים וניטרול השמנים הטבעיים של העור שגורמים להתמוססות שלו. האם זה עובד? כן בהחלט, אבל גם כאן, בדומה לתרסיסי הגליצרין, ככל שיש כמות מרוכזת יותר של הרכיב הפעיל כך התרסיס יהיה יעיל יותר. הגימור של תרסיסים מהסוג הזה כמעט תמיד יהיה מאט וייתן תחושה של "מומיה" מיד אחרי הריסוס.
התרסיס המפורסם ביותר בתחום הזה הוא De-slick או All Nighter של Urban Decay שיוצר על ידי המותג Skindinavia. לאחרונה אורבן דיקיי שינו ועדכנו את כל ליין התרסיסים שלהם, כך שאני לא לגמרי בטוחה שהפורמולות זהות, או שאפילו הם ממשיכים להיות מיוצרים על ידי סקינדינביה. בכל מקרה, התרסיסים של אורבן דיקיי הם לדעתי לא החזקים ביותר בשוק ויתאימו לעור רגיל, אבל לעור המעורב והשמן שלי הם לא הצליחו להביא לתוצאות של איפור עמיד במיוחד לאורך זמן. אם אתן רוצות, תוכלו להזמין עדיין את הגרסה הישנה דרך סטרוברי >> כאן
אופציה נוספת הוא תרסיס Pro Fix של המותג Makeup Revolution שמתמחה בדיופים זולים למוצרים ממותגים. התרסיס הזה, בניגוד לתרסיס של אורבן דיקיי, הרבה יותר יעיל לעור מעורב/שמן כיוון שהוא מכיל ריכוז אלכוהול גבוה יותר. הוא עולה חצי מחיר וניתן להזמין אותו מאתר השופינג הפולני >> כאן. 
טיפ - אתן בוודאי קוראות את כל הנ"ל ותוהות מה קרה לאג'נדת ה"ללא אלכוהול" המחמירה שלי?! אל תדאגו, היא עדיין קיימת, ואני עדיין משתדלת להמנע ממוצרים המכילים אלכוהול בשגרת הטיפוח שלי. מצד שני, באיפור - כל האמצעים כשרים. אין דבר שמעצבן אותי יותר מאיפור שנוזל ולא עמיד ובקיץ קשה מאד להלחם בתופעה הזאת, כך שאני מוכנה לנסות כל מוצר שנקרה בדרכי. עם זאת, אני לא ממליצה להשתמש בתרסיסים מקבעים המכילים אלכוהול על בסיס קבוע, כיוון שזה לחלוטין ייגרום לייבוש של העור שלכן לטווח הארוך ולנזקים. אלה תרסיסים שאני משתמשת בהם רק כשאני צריכה איפור עמיד במיוחד לאירוע או לצילומים. בכל שאר הזמן אני מעדיפה תרסיס פריימר המכיל גליצרין, על פני תרסיס קיבוע המכיל אלכוהול. כמו כן, בתרסיסים כאלה *לא* משתמשים לרענון האיפור במהלך היום.
טיפ 2 - רוצות איפור ברזל עמיד במיוחד? תתחילו את האיפור עם תרסיס גליצרין ותסיימו עם תרסיס קיבוע אלכוהולי. אם יש לכן עור שמן במיוחד זה יוודא שאתן "נועלות" את האיפור גם מלמטה וגם מלמעלה. אבל תעשו לי טובה, לא כל יום, סבבה? באירועים מיוחדים בלבד, כי ככל שתחנקו את העור שלכן יותר, כך הוא יתנקם בכן וייעשה שמנוני יותר.
טיפ 3 - את שני הסוגים של התרסיסים, הגליצרין והאלכוהול, עדיף לייבש כמה שיותר מהר. לנפנף עם מניפה, לעמוד מול מאוורר או מתחת למזגן, לפתוח חלון ולתת לרוח ללטף את הפנים - ככל שתייבשו אותם מהר יותר, כך הם יהיו יעילים יותר.


נמשיך אל פריימרים מהסוג הישן והטוב שצריך למרוח על הפרצוף לפני האיפור. אני מודה שאני לא מתה על פריימרים ואני משתמשת בהם במשורה. רוב הפריימרים מכילים הרבה סיליקון שאני משתדלת להמנע ממנו כיוון שהעור שלי רגיש, ואני גם מרגישה שהעור שלי לא אוהב יותר מידי שכבות של קרמים לפני האיפור. בגדול, ההמלצה הגורפת שלי לעור מעורב/שמן ובכלל, היא לעבוד בשכבות דקות. ככל שתעמיסו יותר שכבות, האיפור שלכן ייראה נורא ואיום וכשיתחיל להתפוגג זה ייראה כמו סדקים באדמת מדבר. כשעובדים עם שכבות דקות, אז גם אם הן מתמוססות בחום היום, זה לא נעשה בצורה מכוערת כל כך. 
ולענייננו - סוגים של פריימרים. יש אלף עם אלף ואחת הבטחות - למילוי נקבוביות, לטשטוש פגמים, למראה לחותי, למראה מאט, לשיפור עמידות, למראה זוהר, לערבוב עם מייקאפים, להנחה לבד וכו' וכו'. יש לי מדגם של כמה סוגים שאני יכולה להציג בפניכן.


פריימרים למילוי נקבוביות / מראה מאט - בדרך כלל זה היינו הך. פריימרים מהסוג הזה מכילים כמות גבוהה של סיליקון בדרך כלל והם מחליקים את העור ומנטרלים את ברק השומניות הטבעית של העור. אם יש לכן עור מעורב/שמן אתן תאהבו אותם, אם יש לכן עור רגיל או יבש עדיף להתרחק מהם. אלה גם הפריימרים שהכי פופולרים בשוק, כיוון שהוא יוצרים מראה "מרוטש" של העור, בלי נקבוביות ובלי חוסר אחידות במרקם וגימור מאט בובתי. מומלץ במיוחד להשתמש בהם לפני צילומים באירועים מיוחדים, פחות מומלץ להשתמש בהם על בסיס יום יומי כיוון שרמת הסיליקונים הגבוהה תעשה שמות בעור.
Mister Mat של Givenchy הוא ללא כחל וסרק הפריימר הטוב ביותר בקטגוריה הזאת שניסיתי. יש לו מרקם מאד חלק ופורמולה מעולה שלמרות שהיא ממלאת נקבוביות ויוצרת מראה מאט, היא לא מייבשת בכלל.  תוכלו להזמין אותו במחיר שפוי באתר פיל-יוניק >> כאן.
Pore Minimizer Primer של קרליין הוא דיופ במחיר נוח שעושה את העבודה, אבל אני מרגישה שהוא יוצר מראה מעט יבש על העור ולכן לא יתאים לכל מי שאין לה עור שמן. הוא עובד עבורי טוב באיזור ה-T מתחת למייקאפים, אבל פחות באיזורים אחרים על הפנים שהם יותר יבשים ובחורף אני לא יכולה להשתמש בו בכלל. אם יש לכן עור שמן או T שמן אתן תאהבו אותו מאד, כל השאר פחות.
טיפ - פריימרים סיליקונים שנועדו למילוי וגימור מאט עדיף להניח בצורה של טפיחות ולא מריחה. טפיחות על הפנים יוודאו שאתן "דוחפות" את החומר אל האזורים שאתן רוצות למלא וליצור גימור חלק, וגם ימנע מהפריימר "להתכדרר", כפי שיכול לקרות עם פורמולות זולות יותר ופחות מתוחכמות.


נעבור לפריימרים שמטרתם להוות בסיס לחותי - לבעלות עור יבש ורגיל יתאימו כל השנה, עבורי רק בחורף ובעונות מעבר. לפעמים, גם אם שגרת הטיפוח שלכן היא דה בומב דוט קום, העור עדיין מרגיש קצת מיובש או דהוי וצריך עזרה. פריימרים לחותיים בדרך כלל יהיו ג'ליים ולפעמים יהיה בהם גם קצת שימר. בכל מקרה, אתן לא אמורות להסתמך על פריימרים כאלה על בסיס קבוע, כי שגרת הטיפוח שלכן, כאמור, אמורה לתת את המענה לצורך בלחות.
Instant Perfection של Lancaster הוא פריימר מצויין למי שמרגישה שהעור שלה קצת דהוי והמייקאפ נראה עליו מת. יש לו גימור מעט שימרי והוא מהווה חוצץ נוח בין העור למייקאפ ומעשיר את העור בקצת לחות. 
Hydrating Gel של ללין הוא בכלל לא משווק כפריימר אלא כקרם לחות, אבל לא הייתי משתמשת בו ככזה על בסיס קבוע כיוון שהרכיבים שבו לא מדהימים. כפריימר, לעומת זאת, הוא מעולה. אם העור שלכן קצת מיובש, הוא מספק בסיס ג'לי לחותי למייקאפ לשבת עליו ולהיראות חי, ומונע הצמדות שלו לאזורים יבשים והדגשה שלהם. 
טיפ - אם יש לכן מייקאפ שאתן מאד אוהבות אבל בחורף הגימור שלו קצת כבד מידי על העור (ע"ע קולורסטיי), ניתן לערבב טיפה קטנה של פריימר לחותי עם המייקאפ כדי לשנות לו מעט את המרקם והגימור. 


אחרון חביב הוא פריימר שנועד לשנות את הגימור של מייקאפים וליצור מראה מואר. זה בעצם ההיפך הגמור של פריימר למראה מאט. אלה לא פריימרים שמוסיפים לחות או מאחדים את מרקם העור, המטרה היא יצירת גימור מואר, כמו היילייטר רק בגרסה נוזלית. ניתן להניח אותם מתחת לאיפור, לערבב עם המייקאפ או מעל המייקאפ (לפני פידור) לדרגות הארה שונות.
Strobe Cream של מאק הוא הדוגמה האלמותית והמוכרת ביותר לפריימרים מהסוג הזה, למרות שגם למותגים אחרים יש מוצרים דומים. כל מייקאפ שתניחו מעליו או תערבבו איתו ייראה זוהר למרחקים. בעלות עור שמן בדרך כלל מתרחקות ממוצרים כאלה כמו מאש, כיוון שזה בעצם "חיקוי" סינטטי של האפקט הטבעי של מייקאפ מיוזע, אבל אם משתמשים בו נכון אני חושבת שזה מוצר קסום. מתחת למייקאפים כבדים בגימור מאט, להארות אלגנטיות באזורים הגבוהים של הפנים, לאירועים מיוחדים כשרוצים שהעור יזהר - זה הפריימר.
טיפ - פריימרים מאירים לא מורחים על *כל* הפנים, אחרת תקבלו מראה ירח. עדיף למרוח עם מברשת או האצבעות באזורים רצויים שאתן רוצות להאיר ולהדגיש כמו מעל הגבות, עצמות הלחיים, גשר האף והסנטר. 

איך משלבים בין פריימרים לתרסיסים, אם בכלל? אלה ההמלצות שלי:
תרסיסי גליצרין לא משלבים עם פריימר, הם פריימר בפני עצמם והמייקאפ צריך לשבת ישירות מעליהם כדי לקבל את אפקט העמידות. ניתן לשלב אותם במקרים חריגים עם תרסיס אלכוהולי לקיבוע איפור מעל המייקאפ. 
תרסיסים אלכוהולים לקיבוע ניתן לרסס מעל כל איפור, ולא משנה איזה פריימר הנחתן (רק שימו לב שהגימור של תרסיסים מהסוג הזה הוא מאט, כך שזה ינטרל גימור שהשגתן באמצעות פריימר לחותי / זוהר).
פריימרים אפשר לשלב באזורים שונים על הפנים - למרוח פריימר מאט על איזור ה-T ופריימר לחותי / זוהר על הלחיים. לא למרוח פריימר אחד על השני, זה מיותר.

לסיכום - איך מתמצאים בין כל הבלאגן הזה? והאם כל איפור צריך להיות תהליך של 7 שכבות אחת מעל השניה? התשובה היא לא. קודם כל, אתן לא צריכות להשתמש ב-10 פריימרים ותרסיסים שונים, אלא למצוא את התרסיסים והפריימרים שעובדים עבורכן ולדבוק בהם. שנית, אל תגיעו למצב שאתן מסתמכות על המוצרים האלה כדי שהאיפור שלכן יראה טוב. אתן צריכות להקפיד על שגרת טיפוח שתשאיר את העור שלכן במצב מאוזן וראוי ולהשתמש במייקאפים ופודרות שהם עמידים ואתן מרוצות מהגימור שלהם. פריימרים ותרסיסים הם עוזרים, אבל הם לא צריכים להיות הבסיס היום יומי. 
אם יש לכן עור שמן - הייתי מתרחקת מפריימרים בצורה של קרם, ודבקה בתרסיסי גליצרין כדי לשפר את העמידות של האיפור. זאת כיוון שעור שמן דווקא רגיש יותר לשכבות ש"חונקות" ומפיק יותר שומן. 
אם יש לכן עור רגיל או יבש - להתרחק מתרסיסי אלכוהול כמו ממגיפה כיוון שהם ידרדרו את מצב העור שלכן.
פריימר לחותי טוב הוא שווה ערך לקרם לחות טוב, אז אם יש לכן קרם לחות שעושה את העבודה אתן לא צריכות להוסיף מעליו גם פריימר.

אם יש לכן שאלות נוספות - השאירו אותן בתגובות! ושיהיה קיץ נעים ועמיד.

6 תגובות:

  1. מעניין! תמיד התרחקתי מהפיקס פלאס של מאק כי חשבתי שהוא יוסיף לחות ויוריד את העמידות. בהחלט אנסה אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. פיקס פלאס נהדר כיוון שהוא יכול להיות גם וגם - רק תלוי איך משתמשים בו. תדווחי מה חשבת :)

      מחק
  2. תודה רבה על הפוסט, עשית לי ממש סדר!
    אשמח לשמוע מה דעתך לגבי L'Oréal - LUMI MAGIQUE BASE?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ניסיתי את הפריימר הזה!

      מחק
  3. תודה על הפוסט המעולה והממצה! באמת תהיתי איך ייתכן שתרסיס נוזלי יכול לשמר איפור ולא להמיס אותו, ממש סידרת את הדברים עבורי.

    עוד תהיה שאולי תוכלי להשיב עליה: האם ניתן לשלב סטרוב קרים ופודרה באותו מראה איפור? אני ממש אוהבת את הסטרוב, גיליתי אותו רק לאחרונה. לקראת עונת האיפור הנמס, אני תוהה אם שימוש בפודרה כדי לקבע את הבסיס ימחק את כל הזוהר היפה שנותן הסטרוב (ואולי יש פודרה עם גימור מאיר שיכולה להתאים במקרה כזה)

    השבמחק
    תשובות
    1. את יכולה לשלב את שניהם, אני גם תמיד משלבת כי אני לא יכולה לצאת מהבית בלי פודרה. לא להשתמש בפודרה עם כיסוי מאד גבוה ולא להעמיס, וזה לא יהרוס את האפקט :)

      מחק